Nyolc brokáttekercs / Baduanjin (Patuancsin)

 "Tartsátok mindig észben, hogy amikor egy porcikátok megmozdul,az összes többi vele mozog, amikor az egyik nyugalomban van, az összes többi nyugalomban van. "

 

 

Története:

Yue Fei marsall hozta létre katonái egészségének javítására a Nyolc Brokáttekercs gyakorlatsorát. Eredetileg 12 tekercs volt, ami az idők folyamán nyolcra csökkent.

Yue Fei marsall a kínaiak szemében ma is a tiszta erkölcsű embert testesíti meg.Békében a kínai klasszikusok kíváló ismerője, háborúban bátor és  agyafúrt hadvezér volt. Tanára Zhou Tong shaolin szerzetes volt. Ő tanította harcművészetre és más tudományokra. Yue Fei síremléke ma is sokak által látogatott emlékmű.

Jelentősége:

A csikungban két általános kategóriát különböztetünk meg az elmélet és a gyakorlat szerint: a Wai Dan (Külső Elixír) és a Nei Dan (Belső Elixír). 

Most a Wai Danról írok, aminek egyik jellemző gyakorlatsorozata a Nyolc Brokáttekercs.

Az emberi test 12 nagyobb Qi (csí) csatornával rendelkezik, amelyeket folyókhoz hasonlíthatunk. Ezek közül 6 a kéz és 6 a láb ujjaihoz csatlakozik. Mind a tizenkettő, egy-egy belső szervhez csatlakozik. A testen van még 8 mellékcsatorna, ami tárolja és szabályozza a Qi-t. Ha valamelyik főcsatornában pang a Qi, a vele kapcsolatban álló szervhez nem jut elegendő energia. Ez a szerv rendellenes működését eredményezi, vagy legalábbis a normálisnál korábbi degenerációját, ami betegséghez, vagy gyorsabb öregedéshez vezet. A szerveket a Qi egyenletes és erős áramlásának biztosításával tarthatjuk egészségesen. Ezen az elven alapul a Wei Dan Qigong. (csikung)

A test egységét fejleszti, megnyitja a főbb energiacsatornákat. A Baduanjin módszer az egyik leggyakoribb formája a kínai csikung gyakorlásának. Nyolc egyéni mozdulatot kell összekötni, olyan lágyan és szépen, mint a brokátselyem, amitől olyan erőssé, ruganyossá, energetikussá válik a test, mint ez a gyönyörű és vékony anyag. A Baduanjin gyakorlatok javítják az egészséget, azaz nem a csikung vallási vagy harci formái.

Mivel a kínaiak képekben gondolkodnak, ezért a gyakorlatoknak is kifejező, képi elnevezései vannak.

  1. "Megmarkolni az eget" - a hármas melegítőt (köldök-szív-homlok vonala) mozgatja. Alsó, felső, középső, melegítő, hűvös-meleg-forró, szabályozza és növeli az energiát ezen a területen.1
  2. "Kifeszíteni az íjat, és megcélozni a sast" - a tüdő és szív meridiánokat nyitja. A "Csí" (qi, energia) lefolyik a hármas melegítőből a karokba, onnan a szervekbe.2
  3. "Megcserélni a csillagokat" vagy "Szétválasztani az eget és a földet" - lép és gyomor harmonizálása, szabályozása. Helyreállítja az energiaáramlást, e két szervben.3
  4. "Nézz hátra és elkerülsz öt bajt hét sérülést!" (- ha túl hosszan nézel, az árt a vérnek - a túl sok fekvés árt a qi-nek - a túl sok ülés árt az izmoknak - a túl sok állás árt a csontoknak, izületeknek - a túl sok mozgás kirázza a "csí-t" (qi-t) a csontokból.) Ez a gyakorlat ezt az "öt bajt" egyenlíti ki, mivel a nyakon szinte az összes meridián átfut, és amikor "hátra nézünk", stimuláljuk ezeket. Az energia elindul az energiapályákon, és edzi az agyból kilépő idegeket is.
    4
  5. "Hajtsd ki a szívből a felesleges tüzet." A szív lazítása mellett, hat a fejre is. Ilyenkor a fejbe is jut az energiából.
    8
  6. "Mássz fel a lábakon" ezáltal erősítsd a csí-t és a derekat. Segít a máj-epe- vese-és hólyag meridiánokat nyújtani, megnyitni. Mivel a derék mozdulatlan marad az előrehajlásnál, ezért a derék és a vesék erősödnek. A vesék erősödésével növekszik az életerő.
    5
  7. "Nézz szúrós szemmel és szorítsd az öklöd!" A kínaiak szerint a máj az érzelmek gyökere a szem pedig a máj kapuja. Ez a gyakorlat az érzelmeken keresztül edzi az energiát, így növekszik a "Csí" (qi).
    6
  8. "Ejtsd a sarkad és 100 féle betegségtől szabadulsz meg!" Ez a gyakorlat felrázza, ellazítja a testet. Ilyenkor a testben az energia gát nélkül áramlik, ami által az energia minden szinten kiegyenlítődik. Az energia képes a bai hui (báj hui) ponttól (fejtető) a younquan (jungcsüen) (talp közepe) pontig, szabadon áramlani.
    7

Ezzel a gyakorlatsorral az egész test energiaáramlását felfrissíted kb. tíz perc mozgással.

 

 Hasznos információk a Nyolc Brokáttekercs-ről